Translate

onsdag 2 juni 2010

What NOT to do in Africa

Enligt Lonely Planets Afrikaguide ska man undvika följande, bland annat:

-Gå barfota (gör det hela tiden)
-Äta ej genomstekt kött och fisk (gör det nästan dagligen)
-Äta utan att först tvätta händerna noga (det händer att jag bara kastar mig över maten utan att tänka...)
-Dricka vatten som inte är från förslutna flaskor (har druckit både kranvatten och vatten från små påsar med bismak av mögel)
-Äta oskalad frukt och mat från gatuförsäljare (okej, det gör jag ju varje dag?!)
-Att få myggbett (hela mina underben är fulla av stora röda kliande bett)

Och en hel massa andra "viktiga" råd. Jag har väl aldrig direkt varit den som är bakterierädd, äter det mesta och säkert sådant som inte är helt bra. Har trots detta inte fått några större besvär än tillfälliga magkramper. Men, som min kära fader sa i telefon har jag väl ett bra immunförsvar eftersom han (hans ord, inte mina) inte städade när jag var liten. Jag svarade "lite skit rensar magen". Fast för den nye killen, Jacob, som kom hit för drygt en vecka sedan, har det inte funkat fullt så bra... Han började känna sig trött och hängig i söndags när vi kom hem från Agbodrafo, där vi tillbringat helgen. Sedan i måndags såg han inte okej ut, frös och svettades om vartannat, så vi tog tempen. 39,8 grader... Senare började han kräkas och få diarré, så idag åkte vi med honom till en klinik i närheten. De gjorde sina tester och gissa vad de kom fram till? Han har mask i magen! Och vi har ätit nästan exakt samma mat så det är ganska troligt att även jag har ett gäng nya små kompisar i magen. Delphine sa att det förklarar ju varför hon alltid är så hungrig. Niiice.

Så lite om helgens andra äventyr. I fredags bar det av till Agbodrafo, en by som ligger vid sjön Lac Togo. Pa hotellet fanns det, som jag gissat, spolande toalett och dusch. Vad som däremot inte fanns var en dörr till badrummet... När man delar ett rum med en annan tjej och en kille är inte det särskilt uppskattat, kan jag lova. Fredagen tog vi det mest lugnt. I lördags tog vi en båt över sjön till Togoville, byn som gett sitt namn till landet. Där blev vi guidade runt och fick se bland annat ett center for blinda, en skog som är helig for animisterna (tydligen bor det eremiter där...) och "tvillingträden", dit föräldrar som får tvillingar vallfärdar från hela landet.

På kvällen åt vi en gigantisk middag på hotellet; en halv kyckling, ett berg av ris och en djup tallrik full med sås. Hade nog inte riktigt fattat att "1/2 poulet" faktiskt betyder en halv kyckling. Söndagen tillbringade vi vid havet, tillsammans med ett gäng ungar som ville ha mat, vatten, pengar, ja allt de kunde säga på franska. Slutade med att vi gav dem vad som var kvar av vår vattenflaska, och de blev överlyckliga.

Äntligen förstår jag varför man inte ska gå barfota på stranden. Det första vi såg när vi nådde stranden i Agbodrafo var nämligen inte fiskebåtar, strandbaren eller ens alla barn; utan en man som satt på huk helt lugnt mitt på stranden och uträttade sitt behov nummer två. Drog upp byxorna och strosade iväg utan att se ett dugg generad ut. Huh?

2 kommentarer:

  1. <3<3<3 Åh jag saknar dig min Afrikaresande Underbara Emma!"

    SvaraRadera
  2. Saknar min turktjej ocksa!! <3<3

    SvaraRadera