Translate

söndag 16 maj 2010

Bankrånad och trakasserad av diverse djur

Jaa, alltså nu är jag inte glad. Helgen har varit både bra och, låt oss säga, mindre bra... I fredags var jag, Elolo och Delphine ute på en nattklubb (boîte) till fyra på morgonen, vaknade dock strax innan nio efter fyra timmars sömn av att tjugo byggarbetare hamrade på metall precis utanför rummet. Shit, tänkte jag; men de kan väl inte hålla på hur länge som helst. Turns out att johodå, det kan de visst det. Hela. Jäkla. Dagen. De håller visst på och bygger till en trappa upp till kontorets tak för att kunna utnyttja det också... När vi insett att vi höll på att bli galna av hamrandet och skrikandet, tog vi en taxi till stan för att kolla in le village artisanal, ett ställe där man kan se hur de gör olika hantverk. Så vi stannade först vid en bank för att ta ut lite pengar, fick gå förbi en beväpnad vakt och in i det lilla rummet där bankomaten fanns. Knappade in 50 000 CFA, motsvarande cirka 740 kronor, för att det skulle räcka någon månad eller så. Ut kom kortet, ut kom kvittot, men inte i helvete att några pengar kom ut! Började försöka förklara för den väldigt osamarbetsvillige vakten att jag inte fått ut mina sedlar, han sa att bankkontoret stängde klockan fyra (det här var två minuter efter fyra) och att jag skulle ringa min bank, osv, osv. Men jag antar att de pengarna är förlorade eftersom jag inte har några bevis för att de inte kom ut. Kanske fick tjejen efter mig i kön en trevlig överraskning. Jag har iallafall helt totalt tappat förtroendet för Ecobank i Lomé (det lilla man nu hade innan).

Och sen då? Bara såna där irriterande småsaker som får bagaren att rinna över, du vet. Som taxin hem, vi var sex pers, halva mitt säte hade ramlat bort, stötdämpningen var obefintlig, bildörren kunde inte stängas utan chauffören låste den med en bit ståltråd, och den lilla flickan bakom mig petade mig i håret hela tiden. Och nu här pa internetcafét; första datorn jag provade hade nåt virus som gjorde att det titt som tätt kom upp en kinesisk sida och mina sidor stängdes ner. Otroligt irriterande. Just det ja, igår kvall hade en megaspindel bestamt sig för att vårt rum var ett bra ställe att tillbringa natten på. Efter en del skrikande och panikande speciellt fran Delphine (den var närmast henne) kom Antoine och bankade helt lugnt ihjäl den och sopade ut den. Fast jag måste säga att jag föredrar spindlarna framfor råttan vi såg springa förbi min nätdörr häromdagen... Ödlarna som är överallt har jag dock vant mig vid, även om det inte känns helt okej när de faktiskt försöker springa över mina fötter.

1 kommentar:

  1. ÅH EMMA!!! Ah jag saknar dig, vilka jäkla dagar du har haft verkar det som!. Shit, fuking bank makin!. va stört! Känns som om mina problem här inte är något jämfört med dina. Men du får iaf åka hem om inte så lång tid. Jag vill bara härifrån nu på en gång. Saknar dig massa <3

    SvaraRadera